Momen Terindah Hidup Ini

Momen Terindah Hidup Ini

Thursday, July 14, 2011

Mencari sebuah jiwa yang tenang




Assalamualaikum w.b.t

Bila sedih & rindu, hati menjadi sebak, seolah2 jantung bagai nak jatuh ke bumi. Begitulah setiap hari yang dilalui untuk menghadapi ujian ini berterusan selagi nyawa dikandung badan. Hanya dengan istigfar & mengingat Allah swt sajalah penawar untukku merawat rasa hiba itu. Hari ni, jiwa mungkin kembali tenang. Tetapi, hari esok siapalah yang tau. Kadangkala rindu itu datang berjua tanpaku pinta. Ternyata aku hanyalah manusia yang lemah dikurniakan dengan perasaan harfiah seorang manusia dijadikan Allah swt. Cuma kekuatan diri yang menjadi aras pengukur untukku mengawal perasaan sendiri & mencari Allah swt di setiap ketika. Hikmahnya, aku kini memang menjadi hamba yang bergantung & memerlukan Allah swt setiap detik. Alhamdulillah syukur jiwaku sentiasa ingin mencari2nya & mendekatinya. Benarlah, Allah swt menguji hambaNya kerna Dia menyanyangi hamba tersebut & aku adalah hamba yang beruntung itu. Takkan kulepaskan ruang yang telah diberikanNya ini. Moga diriku sentiasa dalam pandanganNya sampai ke akhir nyawaku.

Ku tahu, tiada siapa pun dapat membantuku, biarpun ingin aku bayar berapa juta sekalipun, takkan siapa pun dapat mengembalikan anakku Isyraf ke pangkuanku. Walaupun ku minta nyawa diganti nyawaku sekalipun, takkan ada siapa pun dapat menunaikannya. Sesungguhnya itulah bukti nyata agungnya kuasa Allah swt menentukan hidup & mati seseorang. Betapa kerdilnya kita semua manusia. Pernah juga aku bertanya pada hati, kenapalah hati aku yang lemah kerdil ini diuji sebesar ujian begini. Akhirnya, aku menemui jawapan melaui sebuah bait kata yg pernah kubaca mengatakan " Kalau kau bertanya pada Tuhan kenapa hati kau yg kerdil diuji dengan sebesar ujian sedangkan kau tidak sedar yang Tuhan telah jadikan kau sepasang mata yang kerdil, tapi kau bisa melihat pandangan seluas dunia". Baru ke tersentak dari permainan pasaan & hatiku sendiri. Astagfirullah......sesungguhnya aku buta dalam kekaburan mataku sendiri.

Akhirnya, aku ingin pulang padaMu jua ya Allah. Hanya dengan mengingatimu hatiku menjadi tenang. Rahmatilah diriku di sepanjang perjalananku yang masih berbaki ini. Amin ya rabbal alamin...



Doa ketika sebak & menghadapi masalah



Ertinya: Bukankah kami(Allah) telah melapangkan dadamu(ya Muhammad), Dant elah kami ringankan bebanmu yang berat, Yang memberati punggungmu, Dan Kami tinggikan(muliakan) namamu, Maka sesungguhnya di samping kesukaran ada kemudahan, Sesungguhnya di samping kesukaran ada kemudahan, Apabila engkau telah selesai (mengerjakan satu pekerjaan), maka bersusah payahlah (mengerjakan yang lain), Dan kepada Tuhanmu, berharaplah.

* Caranya :-
· Dibaca dengan meletakkan tapak tangan kanan di dada sebelah kiri dan ditekan
Kemudian dibaca surah Al-Insyirah 3 kali dan mohonlah supaya dilapangkan dada


No comments:

Post a Comment